Zo deel je je kasten handig in

Zo deel je je kasten handig in

Je kasten handig indelen: daar komt nog best wat bij kijken. Professionele organizers zijn niet voor niets zo in opkomst. Wij hebben daarom alles voor je uit de kast getrokken om de beste tips voor je te verzamelen. 

1: Alles eruit

Haal alles uit de kast. Echt alles. Op die manier krijg je een duidelijk overzicht van wat je hebt (zie de volgende tip) én krijg je de kans om over alle items eens na te denken of ze wel op de juiste plek staan.

Soms staan spullen op een plek opgeborgen, niet omdat het de handigste plek is, maar gewoon omdat ze daar altijd al staan. Tijd voor een frisse start dus.

2: Kritische blik

Kijk eens met een kritische blik naar de spullen die opgeborgen moeten worden. Welke spullen gebruik je eigenlijk niet meer? Wat kan weg?

Hoe minder spullen, hoe minder je hoeft op te ruimen en hoe makkelijker het is om je kasten netjes te houden.

3: Wat gebruik je waar?

Ga van alle spullen na waar ze het meest gebruikt worden. Daar dichtbij is de handigste plek om ze op te bergen.

Kijk dus niet naar waar het “hoort”, maar naar waar jij het gebruikt.

4: Hoe vaak gebruik je het?

Sorteer items op hoe vaak je ze gebruikt. De meest gebruikte items leg je op de makkelijkst bereikbare plekken. Bijvoorbeeld in het midden van de kast of in de bovenste lade van een dressoir.

zwarte kasten
boekenkast

5: Deurtjes of lades

Welke spullen berg je op in lades en welke spullen zet je achter kastdeurtjes weg?

Voor elke kast geldt, of het nu om je kledingkasten, keukenkast of dressoir gaat, dat je:

  • Kleine dingen het handigst in lades opbergt
  • Grote dingen zowel in lades als op plankjes kan opbergen

Te weinig ruimte in je lades voor alle kleine items? Gebruik dan de volgende tip.

6: Mandjes, bakjes, verdelers

Gebruik mandjes en bakjes om kleine dingen in op te bergen. Maak hierbij categorieën zodat alles makkelijk terug te vinden is.

Te weinig lades? Gebruik dan een grote mand op een kastplankje die je er gemakkelijk uit kan trekken. Zo heb je een extra “lade”.

Ook in je lades zelf kan je het beste verdelers gebruiken. Zo blijft alles netjes op zijn plaatst als je de lade opent en sluit.

7: Labels

Wil je er zeker van zijn dat iedereen alles makkelijk kan vinden én dat spullen weer op hun plek teruggelegd worden? Dan zijn labels een aanrader. Zeker als je een druk huishouden hebt.

Niet iedereen is fan van labels. Sommigen vinden het wat overdreven. Maar ze helpen toch zeker om de boel netjes georganiseerd te houden. Je kan bakjes en mandjes voorzien van een label, maar ook een kastplank of een lade.

8: Vast resetmoment

Hoe goed je de boel ook organiseert, je kan nooit helemaal voorkomen dat het toch weer wat rommelig wordt. Het is daarom handig om een vast resetmoment in te plannen voor je kasten. Op dit moment leg je alles weer op zijn vaste plek.

Hoe vaak? Dat hangt ervan af hoe en hoe vaak de kast gebruikt wordt. Als je een rommellade hebt waar iedereen van alles in dumpt, is het handig om die iedere week even te ordenen. Bij de boekenkast is eens per half jaar vaak al voldoende. Net wat nodig is dus.

Ontdek meer blogs